Meisje heeft last van kaaskiezen in Hoge Weide Utrecht

Wat zijn kaaskiezen?

Klaagt uw kind over pijn bij het tandenpoetsen, eet uw kind slecht of last van gevoelige kiezen? Dit kan wijzen op kaaskiezen. We hebben het over deze aandoening wanneer de beschermende glazuurlaag onvoldoende is ontwikkeld. Ongeveer 7% van de Nederlandse kinderen heeft kaaskiezen in het melkgebit.

Wat zijn kaaskiezen?

Kaaskiezen is een tandaandoening waarbij glazuur en dentine (de buitenste en middelste lagen van de tand) zachter zijn dan normaal. Dit kan leiden tot tandbederf. Sommige mensen hebben een milde vorm en realiseren het zich niet. Men denkt dat het wordt veroorzaakt door een verstoring van de tandontwikkeling rond de geboorte of in de eerste paar levensjaren. De oorzaak is nog niet duidelijk, hoewel ernstige kinderziekten, hoge koorts of alcoholconsumptie van de moeder tijdens de zwangerschap als oorzaken kunnen worden aangewezen.

Wat zijn de symptomen van kaaskiezen?

U of uw kind heeft misschien gemerkt dat de kiezen verkleurd zijn en geel of bruin lijken. Daarnaast kunnen de kiezen ook erg gevoelig zijn. Dit komt, omdat de glazuur van mindere kwaliteit is. Hierdoor slijt de kies sneller waardoor er vlugger gaatjes in ontstaan.

Wat gebeurt er als het niet wordt behandeld?

Als kiezen afbreken, kan het erger worden wat leidt tot meer pijn, gevoeligheid, abces (opbouw van pus in weefsel) en verwijdering van de tand. Met andere woorden, niet behandelen leidt tot meer afbraak!

Welke behandelingen zijn beschikbaar voor mijn kind?

Het is belangrijk dat wij kaaskiezen vroegtijdig signaleren. Neem uw kind mee als het eerste tandje doorbreekt naar onze praktijk. Wij kunnen de gevolgen van deze aandoening en het ontstaan van gaatjes zo beperkt mogelijk houden. Worden kaaskiezen vroeg opgemerkt? Dan kan u met goed tandenpoetsen en juist fluoridegebruik de problemen van kaaskiezen beperken.

Neem voor meer informatie contact met ons op.